יום ראשון, 13 במרץ 2011

רצון חופשי או שהכל מולחט מראש

בהמשך לרשומה שעומרי כתב:
http://haezladaat.blogspot.com/2011/02/blog-post_5732.html
על פרדוקס הבחירה.

הנה ניסוי מעניין סביב השאלה האם יש רצון חופשי או שהכל קבוע מראש.
(ומי שלמד מחשבת ישראל > דטרמיניזם)

מרקוס דה-סאוטוי הוא פרופסור למתמטיקה שמנסה למצוא את הבסיס הנוירולוגי לתהליך קבלת ההחלטות המתרחש במוחנו.
הוא השתתף בניסוי שבוחן את תהליך קבלת ההחלטות דרך סריקת MRI, והתוצאות זיעזעו את כל תפיסת עולמו.



---
בלי קשר לוויכוח המתמשך אם יש רצון חופשי או הכל קבוע מראש, העובדה המוצגת בסרטון, והניסוי בו הסרטון עוסק - לא מצביעה על שום כיוון... זאת משום שזה אומר בסה"כ שההחלטה נקבעת באיזורים אחרים (אמוציונלים) במוח, אבל עדיין אני מחליט לפי הרצונות שלי. עובדה שהחלטתי כך ולא אחרת...

--
יובס (:
לילה טוב ושבוע מקסים!

תגובה 1:

  1. אוקי, וואו. לא ציפיתי שיש כזה הפרש גדול בין החלטה במח והחלטה במודע. אני כבר מדמיין בעתיד חיישנים ברחובות שיתריעו על מישהו שהולך לעשות משהו פסיכי.

    מנקודת ראותי, בכל מקרה צריך להבין שהבחירה החופשית, כפי שאנחנו נוטים לחשוב עליה, היא מבחינה הגיונית בלתי אפשרית. העולם פועל לפי חוקים, בין אם הם הסתברותיים או דטרמיניסטיים, ולכן המצב הנתון הוא בסה"כ תוצר של המצב הקודם. עצם העובדה שאני מסוגל לחזות משהו, אומר שהוא בהכרח היה חייב לקרות. אין שום דרך אחרת ליקום לפעול. אם אפשר לדעת מראש מה אני עומד לבחור, האם אני באמת בחרתי ?

    אני בדיוק זוכר שיחה על הנושא בסרט מטריקס...

    השבמחק