יום חמישי, 10 בפברואר 2011

פרדוקס הבחירה






קישור להרצאה מעניינת במיוחד על מה שנקרא "פרדוקס הבחירה". הטענה בהרצאה היא שככל שלאדם יש יותר אפשרויות בחירה (עד המצב האינסופי של אפשרויות שיש כיום) הוא לא נעשה מאושר יותר, מכיון שבכל אפשרות שהוא בוחר הוא תמיד חושב על מה היה קורה אם הוא היה בוחר באפשרות אחרת. במילים אחרות, אם יש לי שלושת אלפים זוגות מכנסיים לבחור מהם, אני לא אוכל לשמוח מאף אחד מהם, כי אני תמיד אחשוב שאיפשהוא שם מסתתר אחד יותר טוב.

עומרי.

2 תגובות:

  1. קודם כל, כל הכבוד!
    TED מעלה הרצאות של בערך 20 דקות כל הרצאה במגוון רחב של נושאים - ורובם ככולם מאוד מאוד מעניינות!

    אחרי ששמעתי אותה, אני חושבת שהיא נכונה במידה מסויימת. אבל חופש הבחירה יכול להתקיים, פשוט לא בצורה שמפריעה למוחינו להמשיך בתיפקוד היומיומי.

    למרות... שזה מה שרוצים לגרום לנו. חברות הסלולר רוצות שנחשוב על הטלפון. הן רוצות שבזמן צפייה במשחק כדורגל של הבן החמוד שלנו, נחשוב על הטלפון, ומתי השיחה הבאה שנעשה.
    או למשל, רוצים שנתלבט בין זוגות המכנסיים בחנות, כי זה יכול להוביל שנקנה כמה זוגות מכנסיים.
    או אולי, נתלבט מה לאכול, כי ככה נעמיק בבחירתנו ויותר מאוחר, נזרוק את ההתלבטות שלנו - > זה מוביל ישר לעוד חשיבה על המוצרים והמאכלים.

    השבמחק
  2. אני לא בטוח שההלם שנוצר מכל הבחירות הוא נעשה במכוון. לפחות לא לרוב המצבים. מכיוון שאנשים רוצים שנעשה בחירה ספציפית, או במקרה של מכירה של דברים, בחירה כלשהי. תגובת חוסר הבחירה בגלל ההתלבטות הוא לא דבר רצוי בידי נותני הבחירה, לדעתי. התגובה שכן רצויה היא הגירוי של שלל הבחירות. כמו שאמרת יובס - מצפים שאנשים פשוט יקנו יותר זוגות מכנסיים. אבל זה לא קורה. בסופו של דבר כולם מפסידים - קשה לבחור את המכנסיים וגם כשבחרתי לא יצאתי מסופק. וזה התוצאה ההפוכה לגמרי למה שהמוכרים רצו. אבל אינטואיטיבית אנחנו נרצה לתת לאנשים הכי הרבה בחירות כדי שימצאו מה נכון להם, מבלי לראות את הפגיעה שבדבר. אבל איך נחליט איפה כדאי ונכון להגביל אותם ?
    כמובן שהדילמה הזאת הרבה יותר עמוקה מאשר סתם מכירות...

    השבמחק